Contact

SAVE Kinderen stikwerk 600Gewoon op de markt of in een van onze bekende kledingwinkels een T-shirt kopen van een paar euro: hoe fijn is dat! Voor dat geld kun je het toch niet laten liggen? Hier krijg je letterlijk waar voor je geld. Je bent gek als je er niet een paar koopt, waar of niet? Hoe logisch onze primaire reactie misschien ook lijkt, spotgoedkope kleding zou ons stof tot nadenken moeten geven. Voor dergelijke kleine prijsjes kun je niet verwachten een eerlijk gefabriceerd product te kopen. De enig juiste vraag is: hoe is het mogelijk dat dit kledingstuk zo goedkoop is? Het enig eerlijke antwoord: dat kàn ook helemaal niet.

Het kost weinig moeite om iets meer te weten te komen over hoe de prijs van dergelijke kleding tot stand komt. Op de site www.puresportswear.nl vond ik een interessante infographic over de prijsopbouw van een T-shirt. Daaruit blijkt dat slechts ongeveer een half procent (!) van de prijs bestaat uit arbeidsloon. De rest gaat naar de grondstof, de fabriek, het vervoer en de tussenhandel, maar de absolute piek, bijna 60% is de marge van de winkelier. De oneerlijkheid van deze verdeling springt in het oog. Voor een vergelijkbare oneerlijke verdeling hoeven we niet ver van huis: van een agrarisch product als melk of aardappelen krijgt de boer ook het kleinste deel.

Check je aankopen
Zoomen we dan verder in op de omstandigheden waaronder onze kleding gemaakt wordt en volgen we het spoor naar de oorsprong terug, dan stuiten we op werkelijk schrikbarende misstanden. Voorbeeld daarvan is de textielindustrie in de Zuid-Indiase stad Tirupur, waar één miljoen mensen in de textielindustrie werken. Veel van die arbeiders zijn kinderen in de zoals wij zeggen leerplichtige leeftijd. En dat terwijl kinderarbeid in India officieel verboden is. Onze westerse inkopers kunnen naar waarheid zeggen dat ze bij hun bedrijfsbezoeken geen kinderen hebben aangetroffen; dat klopt, want kinderen werken met name in de toeleverende bedrijven als spinnerijen, ververijen, drukkerijen, fournituren-leveranciers. Ze werken vaak onder erbarmelijke omstandigheden en maken ook nog veel te veel uren tegen een hongerloon. De lichamelijke en geestelijke schade en opleidingsachterstand van dergelijke kinderen openbaart zich in hun latere leven en zal niet zelden onherstelbaar zijn.

Het minste wat wij als consument kunnen doen is kritisch zijn op kleding die te goedkoop is om eerlijk geproduceerd te kunnen zijn. We zouden onszelf moeten aanwennen om in de winkel ook kritische vragen te stellen naar de herkomst van de aangeboden kleding. Check eens of uw favoriete kledingmerk goed bezig is: is het aangesloten bij de Fair Wear Foundation (www.fairwear.org) of via de kledingchecker op www.goedewaar.nl. Ook kunt u de Schone Kleren Campagnes ondersteunen via www.schonekleren.nl of u abonneren op hun digitale nieuwsbrief.

Jaarlijks 500 kinderen geholpen
In de Veertigdagentijd wil de diaconie, in samenwerking met de werkgroep Economie en Geloof, specifiek aandacht vragen voor het project SAVE (Social Awareness and Voluntary Education) in India. Dit door Kerk in Actie gesponsorde project spoort jaarlijks 500 kinderen op die kinderarbeid verrichten, zorgt voor overbruggingsonderwijs zodat ze in het reguliere onderwijs kunnen instromen en beïnvloedt het overheidsbeleid om kinderarbeid tegen te gaan.

Sparen voor SAVE
Wilt u ons meehelpen kinderarbeid in India terug te dringen? Stort uw donatie via de Scipio-app of op NL25 RABO 0373 715 579 t.n.v. Actierekening van Protestantse Gemeente Assen. Vermeld in de omschrijving: Sparen voor SAVE. We houden u op de hoogte van de voortgang en hopen op een bemoedigende opbrengst.

Aat Koen, lid van de Werkgroep Economie & Geloof

Zoeken

Diversen

Anbi kerk1

 

  Agenda overzicht  

Komende activiteiten

No events found.